تغییرات مغزی خطر ابتلا به چاقی را آشکار می کند

3 نوامبر 2021- بر اساس مطالعه ای که در مرکز PET اسکن دانشگاه Turku در فنلاند انجام شد، عوامل خطر چاقی مرتبط با استعداد خانوادگی، با تغییراتی که در عملکرد مغز رخ می دهد، مرتبط است. نتایج نشان می‌دهد که عملکرد شبکه‌های عصبی تنظیم‌کننده ی سیری و اشتها قبل از اینکه فرد دچار چاقی شود، تغییر می‌کند.

چاقی یک مشکل بهداشتی در حال افزایش در سطح جهانی است و مداخلات جدیدی برای پیشگیری و درمان چاقی مورد نیاز است. چاقی با تغییراتی در حساسیت مغز به انسولین و عملکرد انتقال دهنده های عصبی مرتبط است. این تغییرات ممکن است افزایش اشتها و پرخوری را توضیح دهند.

تاتو کانتونن، کاندیدای دکتری از دپارتمان پزشکی بالینی در دانشگاه تورکو می‌گوید: با این حال، تاکنون مشخص نشده است که آیا این تغییرات در مغز قبل از اینکه فرد دچار چاقی شود، قابل مشاهده است یا خیر، و آیا این تغییرات خطر چاقی در آینده را افزایش می‌دهد یا خیر؟

در این مطالعه، کانتونن تغییرات مغز را در دوران پیش از چاقی با بررسی عملکرد انسولین، و عملکرد سیستم‌های اپیوئیدی و کانابیوئیدی از طریق تصویربرداری PET، بررسی کرد. شرکت کنندگان در این مطالعه شامل 41 مرد جوان با تعداد متفاوتی از عوامل خطر چاقی بودند.

نتایج نشان داد که عوامل خطر مرتبط با خانواده مانند چاقی والدین یا دیابت با تغییر سیگنال‌های انسولین در مغز افراد شرکت کننده و همچنین کاهش عملکرد سیستم‌های اپیوئیدی و کانابیوئیدی مرتبط است.

بنابراین، اختلال در شبکه‌های عصبی کنترل کننده ی سیری و اشتها را می‌توان پیش از ابتلای فرد به چاقی مشاهده کرد و این تغییرات مغزی به عوامل خطر چاقی مربوط به استعداد خانوادگی، مرتبط است. کانتونن می گوید: مطالعه ی ما نشان داد که مغز و سیستم عصبی مرکزی، اهداف مهمی برای درمان چاقی هستند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/11/211103115454.htm